Sunday, November 21, 2010

Bahan mentah Tuala wanita


Pada kaum hawa mungkin tidak pernah tahu apakah kandungan sebenar tuala wanita yang mereka gunakan. Bukan ingin menakut-nakutkan wanita di luar sana tetapi cuba berkongsi ilmu pengatahuan dan info bersama.
Kertas buangan (kertas kitar semula, kertas tebal, kotak) , agen peluntur yang berkarsinogen, agen fluoresen dan sebagainya merupakan bahan mentah yang digunakan untuk memproses tuala pakai buang di pasaran. Untuk menghasilkan tuala wanita, kertas dan pulpa kayu yang telah lembutkan akan melalui proses pelunturan berklorin. Sejenis toksin dinamakan Dioksin akan terhasil dalam proses plunturan berklorin ini.
Kesan ketoksidn Dioksin amat kuat, ianya adalah 130 kali ganda lebih bertoksik berbanding Cyanide dan 900 kali ganda bertoksik berbanding Arsenik.

Pusat Penyelidikan KanserAntarabangsa telah mengelaskan Dioksin sebagai karsinogen (bahan penyebab kanser) kelas pertama pada manusia.


Kajian perubatan telah membuktikan bahawa walaupun kandungan Dioksin dalam tahap yang rendah, ia masih berupaya menyebabkan kanser payu dara, kanser usus, endometriosis, kenser ovari, kemandulan, keguguran dan sakit puan yang lain.
Jadi kepada wanita-wanita sekalian, pastikan anda menjalani pemeriksaan sakit puan agar kemungkinan yang bakal berlaku boleh dikesan dari awal lagi

2 comments:

micah aje said...

sgt bermanfaan...
thanx for sharing

Unknown said...

uihhh...ngeri la.
takut aku.

Post a Comment